1 2 3
Målbar effekt? Kan du måle effekten av brosjyren, annonsene eller avisomtalen slik at du vet i kroner og øre hva du tjente? - Vår innsats kan måles.  Se neste »  Les mer
Mauris pede semper Curabitur condimentum, et mollis, minus dapibus odio faucibus. Mauris pede semper nec vel ut sem, a augue tortor sapien   « Previous Next »  Learn more
Interdum ullamcorper maecenas Orci maecenas. Tincidunt tempus, integer viverra lorem praesent magna parturient   « Previous  Learn more

3 hovedregler

 

Markedsdoktor’n Tor Kjølberg  har hjulpet både store og små bedrifter til å øke sin inntjening med fra 100% – 300% ved hjelp av effektive, dokumenterte strategier. Han har også skrevet boken ”Selg mer!” utgitt på Damm forlag.

 

Tre hovedregler..

 

Det er tre hovedregler i markedsføring som er selve grunnlaget for vekst.

Hvis svarene på ett eller flere av disse spørsmålene er ’nei’ kan du ta det helt med ro, for du er ikke den eneste som svarer slik. Men vår erfaring tilsier at hvis du er villig til å anvende prinsippene bak disse reglene i din egen virksomhet, vil du snart registrere en dramatisk økning i inntjeningen.

1. Tester du og måler resultatet av alle markedsføringsaktiviteter?
God markedsføring er egentlig ganske enkelt, men det er få bedrifter som behersker det – fordi de ikke fokuserer tilstrekkelig. Du bør alltid teste nye markedsstrategier i liten skala. Det kan være en ny direktereklamekampanje, en ny annonse, et brev til kundene, en e-post, en ny overskrift på nettstedet, eller en to ukers telefonkampanje. Test i liten målestokk og mål resultatene. Hva kostet det? Hva ble resultatet? Hvis det ikke var lønnsomt, har du skaffet deg nyttig erfaring og kan forsøke andre ting. Hvis det var lønnsomt kan du utvide aktiviteten og gjøre det til en integrert del av din marketing mix.

Hvis du tester fire nye ting hver måned og bare en av fem er vellykket (ved bruk av Markedsklinikkens metoder blir resultatet sannsynligvis fire av fem) vil du i løpet av ett år ha tolv nye, dokumenterte markedsteknikker som kan implementeres i din egen marketing mix. Testing og måling av markedsføringsaktivitetene er derfor den første gylne regel i markedsføringsarbeidet.

Før du tester nye markedsføringsaktiviteter bør du selvfølgelig teste og måle hva dere allerede gjør. Vi synes for eksempel at det er skremmende mange bedrifter som annonserer uten å måle resultatene.

God markedsføring krever testing og måling av alle aktiviteter.


2. Har virksomheten er klar målsetning?
Dyktige bedriftsledere har én felles oppfatning av næringsvirksomhet. Målsetningen er ikke bare å tjene penger og øke inntjeningen. Den overliggende målsetningen er å skape ekte merverdi for bedriftens kunder.

Vi snakker ikke om en vag beskrivelse av å skape merverdi. Vi snakker om et dypt engasjement som skal forbedre livene til de menneskene eller bedriftene man selger varer eller tjenester til. Hvorfor er dette så viktig?  Jo, det er det aller viktigste salgsverktøy en bedrift kan anvende.  Hvis du kontakter en bedrift som bare ønsker å tjene penger på å selge deg noe, merker du det sannsynligvis umiddelbart. Men hvis du kontakter en bedrift som er villig til å gjøre alt de kan for å forenkle livet ditt, løse et problem, dekke dine behov eller besvare spørsmålene dine – da får du en god følelse.

Når du blir nesten besatt av å levere gode varer eller tjenester, og i tillegg sørger for merverdi for kundene, øker inntjeningen, og som en ekstra bonus blir det langt hyggeligere å drive en virksomhet også.

 
3. Fokuserer markedsføringen alltid på å forklare FORDELENE ved bedriftens varer eller tjenester?

En av de største feil mange bedrifter gjør, er at de fokuserer på varene eller tjenestenes egenskaper og ikke de fordelene som disse skaper for kundene.

Mennesker handler bare med en bedrift fordi de enten bevisst eller ubevisst forstår at det er fordelaktig for dem å kjøpe disse varene eller tjenestene.

Alle samtaler som skjer, og alle avsnitt i en brosjyre, et brev eller på et nettsted bør fortelle om de fordelene du tilbyr. Men da må selvfølgelig DU vite nøyaktig hva disse fordelene er. Noen ganger er vi så tett på virksomheten at vi rett og slett overser et så viktig punkt. Spør noen av kollegene dine hva den viktigste fordelen med produktet deres er. Hvis de nøler, har du kartlagt det første området hvor markedsføringen bør endres.


Motta nyhetsbrevet fra Markedsklinikken

Meld ut Meld inn
Epostadresse
Navn (ikke påkrevd)
 

 
Copyright (c)2011 Markedsklinikken | Design ved Responspartner